A TAM Linhas Aereas Airbus A330-200, registration PT-MVQ performing flight JJ-8078 (dep Sep 25th) from Rio de Janeiro,RJ (Brazil) to New York JFK,NY (USA) with 190 people on board, was on final approach to JFK's runway 22R when the crew initiated a go around at about 300 feet AGL. The crew reported they had 35 minutes of fuel remaining until consuming into diversion fuel, they had a problem with the nose gear steering and advised they would not be able to vacate the runway and needed to be towed off the runway, they did not declare emergency.
The crew requested another approach to runway 22R, positioned for another approach and was on final approach to 22R 18 minutes later in contact with tower, when the tower told the crew he was told the nose gear appeared to be in the wrong position, the crew reported the nose gear was indicated down, they just had no nose wheel steering and wanted to continue the landing. A few seconds later tower, quite alerted, advised the nose gear appeared to be sideways, the crew decided to go around from about 200 feet MSL.
After turning off the runway the aircraft stopped on taxiway P and shut down, emergency vehicles checked the nose gear. Emergency services reported there was no visible anomaly except for the head light which was cracked. The aircraft was subsequently towed to the apron.
A photo by a ground observer confirmed the nose wheels were rotated about 80 degrees out of direction of movement during the last final approach to runway 31L.
Самолет авиалинии TAM, Airbus A330-200, регистрационный PT-MVQ выполнял рейс JJ-8078 (25 сентября) из Рио-де-Жанейро в Нью-Йорк (США) с 190 пассажирами на борту, во время захода к взлетно-посадочной полосе экипаж начал процедуру ухода на второй круг примерно к 300 футов над уровнем земли. Экипаж сообщил что у них были проблемы с рулевым механизмом передней стоки шасси. Однако они не объявили чрезвычайное положение.
Экипаж попросил другой заход на полосу 22R, произвел очередной заход на посадку и на конечном этапе захода вышка сообщила экипажу что передняя стойка шасси оказалась в неправильном положении. Экипаж решил уйти на второй круг. Однако перед касанием колесо встало на свое место.
После посадки самолет остановился на рулежной дорожке и остановил двигатели. Аварийныe службы проверили переднюю стойку и сообщили что нет видимых повреждений за исключением рулежной фары которая была треснута. Самолет впоследствии был отбуксирован на перрон. Фотография от земного наблюдателя подтвердила что передняя стойка была в поперечном положении к направлению самолета в течение последнего захода на посадку на ВПП 31L.
Краткий репортаж американских СМИ на эту тему / Video of the landing:
Видео посадки самолетa с застрявшим колесом в поперечом положении:
Footage of plane succesfully attempting to land with nose gear sideways.
No comments:
Post a Comment